Vandra från Visby till Högklint

Turistbyrån testar

En varm eftermiddag i september testade vi att vandra från Turistbyrån på Donners plats i Visby till Högklint ca 7 km söder om Visby. En bra vandring för dig som är i Visby och vill uppleva Gotlands säregna natur utan att köra bil.

Vandringen utgick från Turistbyrån på Donners plats och det tog ungefär 25 minuter innan vi var framme vid ingången till Södra Hällarnas naturreservat via Färjeleden.

Entré till Södra Hällarna

Den här dagen fanns det inga lamm på plats, men har du tur går det lamm på bete nära ingången till reservatet.

På Södra Hällarna finns så gott som samtliga av öns naturtyper representerade som tallskog, lövskog, branta klintar med rasbranter, fossilrika stenstränder och sandstränder, uppspruckna hällar och alvarmarker, grottor och orkidéer m m.

Utsikt från Södra Hällarnas klippkant mot kryssningskajen och Visby

Vi valde att hålla oss uppe på klippkanten och följde den söderut, det finns dock flera trappor ner till stranden för den som önskar.

Trappa ner till den fossilrika stranden

Så småningom kom vi fram till den vackra och mystiska Murgröneskogen, murgröna är Gotlands landskapsblomma.

Murgröneskogen

Efter ett par kilometer tar naturreservatet slut och vi är då framme vid Kneippbyn. Kneippbyn var i början av 1900-talet en kurort, men idag främst känt för att Villa Villekulla (originalhuset från filmerna om Pippi Långstrump) står här sedan 1970-talet. Runt huset har det byggts upp sommarland, vattenland och boendeanläggning. Vill du inte besöka sommarlandet men ändå  få en skymt av Villa Villekulla kan du kika genom staketet.

En skymt av Villa Villekulla

Från Kneippbyn fortsatte vi hålla oss nära klippkanten via en stig som går genom skogen söder om boendeanläggningen. När stigen tog slut fick vi gå en stund på asfalterad väg tills vi kom fram till Fridhems pensionat som under 1800-talet var prinsessan Eugénies sommarresidens.

Efter vägen över Fridhem svängde vi in på Timjevägen och därefter följde vi en kustnära stig upp till Högklint.

Högklint är en av Gotlands högsta klintar (48 meter), härifrån har du en magnifik utsikt över Visby och Östersjön. För den som önskar finns det en bra naturstig att följa, det finns även toalett.

Utsikt från Högklint

Efter att ha njutit av utsikten tog vi Ygnevägen för att leta oss ut till landsväg 140. På vägen hade vi tur att se vad vi tror var en Gotlandssnok.

Gotlandssnok

Efter att ha vandrat 12 kilometer kände vi att det räckte och valde att hoppa på buss 10 från Västerhejde Bygdegård, bussen har flera stopp längs vägen. Väg 140 har också en säker gång- och cykelväg hela vägen in till Visby för den som önskar.

Bra att veta:

Buss 10 har många stopp på vägen om du vill ta buss i någon riktning.

Sommartid finns det café vid LEVA Kungslador samt vid Fridhems pensionat. Kneippbyn har sommaröppna restauranger.

Matbutik finns i Vibble vid väg 140 (öppen året runt) samt på Kneippbyn sommartid.

Större delen av året serveras dagens lunch på Suderbys Herrgård, som ligger nära utfarten Ygnevägen/Väg 140.